Subsidies en sponsoring, Uitgelicht

Besluit VSB-Fonds stemt treurig

Schermafdruk 2017-09-13 15.04.34
Gepubliceerd: 13 september 2017 om 13:58   /   door

‘Dat het VSBfonds stopt met aankopen van musea steunen, vind ik ongelofelijk jammer.’ Fusien Bijl de Vroe, directeur van de Vereniging Rembrandt, reageert op het bericht van het VSBfonds dat het per 15 november stopt met het bijdragen aan museale aankopen.

‘Het stemt treurig dat het zo moeilijk is de noodzaak van het verzamelen voor de vaste collecties over het voetlicht te brengen. Want dat is nodig, omdat er steeds nieuwe inzichten ontstaan. Omdat er oude, onvervulde wensen zijn. En ook omdat er nog altijd kunst wordt gemaakt die iets vertelt over onze eigen tijd. Wij zijn overtuigd van het belang van aanwinsten zoals recent het zwaard van Ommerschans voor het Rijksmuseum van Oudheden, waarmee een 90 jaar oude wens is uitgekomen. Of het schilderij van Theo van Doesburg voor de Lakenhal in Leiden, een aankoop die met ook de onmisbare steun van het VSBfonds kon worden gerealiseerd, en die de collectie van De Lakenhal naar een hoger plan tilt.

Vaak is de impact van een aankoop pas op lange termijn duidelijk. Het knipsel La perruche et la sirène van Matisse werd bijvoorbeeld helemaal niet als onmisbaar gezien toen het Stedelijk Museum het in 1966 aankocht. Toch hebben we die aankoop als Vereniging Rembrandt destijds gesteund. En je ziet nu hoe belangrijk dat werk voor het Stedelijk is. Doordat we toen hebben gedurfd te geloven in de urgentie van die aanwinst, kon het Stedelijk een paar jaar geleden de spraakmakende tentoonstelling De oase van Matisse organiseren, waar 360.000 bezoekers van hebben genoten.

Natuurlijk moeten er keuzes gemaakt worden. En verzamelen voor een vaste collectie kan als minder dringend voelen. Maar die vaste collectie is de basis van vernieuwing, en is een investering in de toekomst. Je moet durven te geloven in de urgentie van iets waar je op de lange termijn pas het belang van ziet. Het is frustrerend dat dit zo moeilijk is om uit te leggen.

Het is dan ook meer dan jammer dat de Vereniging Rembrandt een bondgenoot verliest. Het zal een harde dobber worden de ambitie van de musea tegemoet te kunnen blijven komen. Het besluit van het VBSfonds maakt dat de Vereniging Rembrandt er extra hard aan zal werken aandacht te vragen voor het belang van dat zich steeds vernieuwend openbaar kunstbezit. Ook dat is actief burgerschap, zoals ook het VSBfonds dat voorstaat.