Berichten van partners

Conferentie over immaterieel erfgoed en musea

conferentie kien logo
Gepubliceerd: 13 september 2017 om 09:31   /   door

Op 7 november vindt de internationale conferentie “Intangible cultural heritage, museums and diversity’ plaats in Museum Rotterdam

Tijdens de conferentie worden de kansen en uitdagingen van de samenwerking tussen immaterieel erfgoeddragers en musea onderzocht. Het Kenniscentrum heeft gekozen voor een specifieke focus op het onderwerp diversiteit. Immaterieel erfgoedexperten, erfgoedwerkers, musea en erfgoeddragers zullen samen raakvlakken, snijpunten en allerlei mogelijke wisselwerkingen tussen immaterieel cultureel erfgoed en musea exploreren en de volgende vragen centraal stellen: Hoe kunnen musea bijdragen aan het borgen van immaterieel erfgoed? Hoe kan aandacht voor immaterieel erfgoed een meerwaarde vormen voor musea? Welke kennis en welke vaardigheden zijn nodig om tot een geslaagde samenwerking te komen? Waar liggen behoeftes? Welke belemmeringen zijn er?

De conferentie wordt georganiseerd door het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland en is onderdeel van een breder internationaal project over immaterieel erfgoed en musea, met als leadpartner tapis plein vzw, het expertisecentrum voor erfgoedparticipatie en immaterieel erfgoed in Vlaanderen.

Het voorlopig grogramma is als volgt:

Morning program

1) Plenary welcome and general introductions
·       Plenary welcome by Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland and Museum Rotterdam
·       Introduction on the Intangible Heritage & Museums Project (IMP): Jorijn Neyrinck, tapis plein
·       Introduction on intangible cultural heritage and museums: Marilena Alivizatou, University College London
·       Introduction on diversity and intangible cultural heritage

2) ICH and museums: inspiring ideas and examples
·       Five 15-min. presentations by museums from the Netherlands, Switzerland, France, Italy, Belgium (chaired by Hendrik Henrichs, Utrecht University)

Afternoon program

3) Q&A with ICH-practitioners
·       Interview with five practitioners of intangible cultural heritage on collaborating with museums: Art of Henna, Anansi storytelling, Zomercarnaval Rotterdam, Sint Maarten Utrecht (chaired by Sophie Elpers)

4) Working groups

5) Concluding observations by Marc Jacobs, Faro, Brussels

Opgelet! De voertaal tijdens de conferentie is Engels.

Op de dag na de conferentie vindt een expertmeeting plaats voor genodigde experten uit Nederland, Zwitserland, Italië, Frankrijk en België.

Zowel de conferentie als de expertmeeting maken deel uit van een meerjarig internationaal project, het Intangible Cultural Heritage & Museums Project (IMP), waarin het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland als partner optreedt. Het project wordt gefinancierd door het Creative Europe programma van de Europese Unie, de Vlaamse overheid en de Zwitserse Bundesamt für Kultur. Tapis plein is de trekker. Naast Nederland zijn België, Zwitserland, Frankrijk en Italië in het project vertegenwoordigd. In elk van de landen zal in de komende vier jaar een conferentie en expertmeeting over immaterieel erfgoed en musea plaatsvinden, steeds toegespitst op een specifiek thema. Nederland doet in Rotterdam de aftrap met het thema diversiteit.

Immaterieel erfgoedexperts, erfgoedwerkers en musea die geïnteresseerd zijn in samenwerking van de sectoren zijn uitgenodigd om deel te nemen aan de conferentie op 7 november. Aanmelden kan via kennisontwikkeling@immaterieelerfgoed.nl De deelname is gratis.

Kunt u deze keer niet deelnemen maar wilt u op de hoogte blijven over het project? U kunt zich via kennisontwikkeling@immaterieelerfgoed.nl voor de nieuwsbrief.