Bedrijfsvoering, Collectie, Cultuurbeleid, Ondernemerschap

“Als ik een fles wijn ga kopen, moet ik mijn identiteitsbewijs tonen”

judith
Gepubliceerd: 16 maart 2017 om 09:24   /   door

Judith Kadee over haar ervaringen als (jongste) museumdirecteur van Nederland.

Overdag schrijf ik een aanvraag voor een subsidie bij de gemeente, bel ik met museumdirecteuren over een nieuwe tentoonstelling en stuur ik een team van tachtig vrijwilligers aan. Maar wanneer ik in de avond een flesje wijn ga kopen, moet ik alsnog mijn identiteitsbewijs laten zien. Dit is een greep uit het leven van de jongste museumdirecteur van Nederland. Sinds begin september ben ik teruggekeerd in Villa Mondriaan na een stage als junior-directeur, maar nu als directeur zelf. Terwijl mijn klasgenoten van mijn master in Londen in de pub aan het vieren waren dat ze hun scriptie hadden ingeleverd, zat ik live in een uitzending van Tijd voor MAX te praten over mijn visie voor Villa Mondriaan. Dat is speciaal, want veel van mijn leeftijdsgenoten moeten soms maanden solliciteren voor een baan in de culturele industrie. Daarentegen krijg ik de kans van mijn leven: ik mag me ontwikkelen als museumdirecteur op een bijzonder jonge leeftijd.

Het thema ontwikkeling is zeer belangrijk voor Villa Mondriaan. Sinds 2013 wordt in dit museum de vroege kunst van Piet Mondriaan getoond. Mondriaan zelf groeide op in deze villa in Winterswijk. Hier leerde hij tekenen en schilderen en zette hij zijn eerste stappen richting abstractie. Het museum bestaat uit een jonge directie: ik ben de enige betaalde kracht, maar ik word ieder halfjaar bijgestaan door twee stagiair junior-directeuren. Samenwerken staat daarom hoog bij mij in het vaandel, misschien nog wel hoger dan bij andere museumdirecteuren. Als enige betaalde kracht ben ik onder meer verantwoordelijk voor de tentoonstellingen, financiën, beheer van het pand en de vrijwilligers. Dat leer je natuurlijk niet zomaar op de universiteit, dus ik vind het heel belangrijk om me te omringen met een ervaren team van professionals. Zij kunnen me over allerlei zaken adviseren en helpen met hun netwerk. Dit is misschien wel het mooiste aan een jonge directeur zijn: ik luister graag naar advies, maar aan het einde van de dag trek ik hiermee mijn eigen plan. Ik kijk ernaar uit mijn visie los te mogen laten op Villa Mondriaan en zo veel mogelijk mensen kennis te laten maken met de wonderen van de vroege Mondriaan. Dat wordt nog hard werken de komende jaren, maar ik kan me geen beter museum voorstellen dan Villa Mondriaan om dat in te doen!

Judith Kadee is de jongste museumdirecteur van Nederland. Ze ging afgelopen september als 23-jarige aan de slag bij Villa Mondriaan in Winterswijk, een museum over de jonge jaren van kunstenaar Piet Mondriaan.

Website Villa Mondriaan

Foto Judith Kadee: Catherine Rockhold