Downloaden en nabestellen van nummers 37 t/m 48

Museumpeil 37 Cultureel ondernemerschap: nieuwe opgaven voor musea (2012)

Museumpeil nummer 37 gaat over Cultureel ondernemerschap: nieuwe opgaven voor musea, met als hoofdartikelen: Creatieve musea: van boot- en bustocht tot asverstrooiing en atelierverhuur – Beleggen in cultuur: geld, banken en zakelijk leiden – Winkels & webshops – Businessmodels, strategieën en formules: wat is jouw propositie? – Een museum is gewoon een onderneming – Never waste a good crisis.

Download 2012-1

Museumpeil 38 Het gesloten museum (2012)

Museumpeil nummer 38 gaat over Het gesloten museum, met als hoofdartikelen: Sluitingsperiode: opladen, bezinnen en weer beginnen – Het gesloten museum – Collectiezorg na de sluiting – Museumconcept gesloten: museum reset – Museum dicht maar digitaal open – Besloten musea.

Download 2012-2

Museumpeil 39 Het lerende museum (2013)

Museumpeil nummer 39 gaat over Het lerende museum, met als hoofdartikelen: Museumopleidingen en cursussen – Leren van je publiek – Doorleren en ervaringen delen.

Download 2013-1

Museumpeil 40 Duurzaamheid in musea (2013)

Museumpeil nummer 40 gaat over Duurzaamheid in musea, met als hoofdartikelen: Groen en herbruikbaar – Duurzaam gebouw – Check: hoe groen is ons museum? – Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen – Digitaal duurzaam.

Download 2013-2

Museumpeil 41 De waarde van Musea (2014)

Museumpeil nummer 41 gaat over De Waarde van Musea, met als hoofdartikelen: Waardering van collecties – Op de museale weegschaal – Hoe doet onze presentatie het? – Het gastenboek – Schrijversmusea: afgeschreven?

Download 2014-1

Museumpeil 42 Conflicten en spanningen (2014)

Museumpeil nummer 42 gaat over Conflicten en spanningen, met als hoofdartikelen: Roofkunst en de media – De strijd tussen vorm en inhoud – Herkomstonderzoek, hoe doe je dat? – Omgaan met agressieve museumbezoekers – Vrijwilligers: hoe spanningen te vermijden – Beelden in de openbare ruimte: toegankelijk en veilig?

Download 2014-2

Museumpeil 43 voorjaar 2015 Gastvrijheid en hosting (2015)

Het voorjaarsnummer van 2015 gaat over Gastvrijheid en hosting, met als hoofdartikelen: Wanneer is je museum gastgericht? – Gastvrijheid en hosting – Het museum van de toekomst onderzocht – Science centra, de bezoeker is onderzoeker – Museum en de wijk, gastvrij voor de buren – Hosting, wie heeft de regie?

Download 2015-1

Museumpeil 44   Presentatie en overdracht (2016)

(Eerste nummer onder verantwoordelijkheid van de Stichting Museumpeil, verschenen januari 2016)

Museumpeil 44 gaat over Presentatie en overdracht, met als hoofdartikelen: Museumscenografie- De kansen van virtual reality- Gamen in het museum- Hoe stem je de boodschap af op de doelgroep?- Meertaligheid in musea- Een tentoonstelling maak je als een film- Belevingswaarde en digitale media in musea.

Download 2015-2

Museumpeil 45 zomer 2016 Uitbesteden: pro en contra (2016)

Steeds meer museumtaken worden uitbesteed; niet alleen de traditionele outsourcing van café of winkel is populair, maar ook die van onderzoek, vormgeving, tentoonstellingsontwerp en -conceptontwikkeling, fondswerving, collectie- en depotbeheer, objectregistratie, bewaking en beveiliging, pr en marketing en nog veel meer. Een Museumpeil boordevol analyses en praktische tips.

Download 2016-1

Museumpeil 46 winter 2016 Succesvol samenwerken in de praktijk (2016)

Musea werken nu al samen om de kosten te drukken, maar steeds meer musea gaan ook inhoudelijk samenwerken op het gebied van collectievorming en collectiebeheer. Een Museumpeil met praktijkcases en artikelen over: Vier vuistregels voor samenwerking – Het museum als open huis, een gesprek met Manfred Sellink – Samenwerken tussen musea en vluchtelingen – Samen leer je meer; in vijf stappen leertrajecten ontwerpen – Commerciële samenwerking – Het museummenu: Musea en horeca – Brusselse museumraad en samenwerking tussen musea en universiteiten.

Download 2016-2

Museumpeil 47 lente 2017 Beleef de collectie (2017)

Musea willen bezoekers zoveel mogelijk betrekken bij hun collecties. Maar hoe doe je dit in een wereld vol met prikkels, ervaringen en spektakel? Die vergeven is van digitale informatie. Gaan musea daarin mee of verkiezen ze juist het tegendeel? En vanuit welke overtuiging of vaststelling? We zijn benieuwd welke keuzes musea maken. Waarmee is geëxperimenteerd en wat was dan de uitkomst? Wat werkt wel en wat werkt niet?

Download 2017-1

Museumpeil 48 winter 2017 Verzamelen en ontzamelen (2017)

In dit nummer kijken we terug naar het symposium dat op 24 april plaatsvond in het Nationaal Militair Museum in Soesterberg: ‘Collecties voor de toekomst. Kritischer verzamelen, helderder ontzamelen’.
Zowel in Nederland als in Vlaanderen zijn dit de jongste tijd veelbesproken thema’s. Nagenoeg al onze musea zijn intens bezig met vragen als: wat is eigentijds verzamelen? Wat met immaterieel erfgoed in musea? En hoe gaan we om met wat we hebben geërfd van onze voorgangers? Hoe maken of houden we het beheersbaar?

Download 2017-2