Bedrijfsvoering, Presentatietechniek, Publiek en presentatie, Uitgelicht

Virtual reality in musea

Kenderdine pureland-mogao-2
Gepubliceerd: 18 maart 2016 om 19:24   /   door

De technische mogelijkheden voor interactieve en virtuele ervaringen in musea nemen snel toe. In Museumpeil 44 geven we praktijkvoorbeelden van het gebruik van deze media. Toepassingen zijn vaak nog prijzig, hoewel de prijzen snel dalen. Maar wat nu als geld geen rol speelt. Sarah Kenderdine, hoofd special projects van het Museum Victoria in Melbourne is de vr-goeroe in de erfgoedwereld. Haar virtual reality-installaties zijn spectaculair en bieden ons, volgens haar, een blik op het museum van de toekomst.

Sarah Kenderdine is een echte pionier in de wereld van de digitale media. Ze ontwierp in 1994 een van de eerste websites voor musea en won een ongelooflijk aantal prijzen voor haar projecten. Ze is opgeleid als maritiem archeoloog, ze begon haar loopbaan dan ook als curator bij het Western Australian Maritime Museum. Haar fascinatie voor musea en verbeelding, heeft volgens haar te maken met haar dyslectie, ze is woordblind.

Tegenwoordig probeert Kenderdine met virtuele installaties kwetsbaar erfgoed te beschermen. Zo bouwde ze in China bij de Magoa Grotten een 360- graden virtueel theater. Deze grotten in het noordwesten van China lagen aan het begin van de zijderoute. De kwetsbare grotten kunnen de enorme toeloop van toeristen niet aan. Ze zijn nu gesloten, maar in de digitale grot kun je alsnog toegang krijgen. Naast massatoerisme worden veel monumenten ook bedreigd door terrorisme, klimaatverandering en natuurrampen. Laserscanning van monumenten kan deze monumenten hier helaas niet tegen beschermen, maar we kunnen ze zo wel bewaren. Tevens is men dan niet meer aan de plek gebonden, zodat men met de installatie kan reizen. Mensen over de hele wereld kunnen dan deze monumenten bezoeken. Kenderdine hoopt hiermee de waardering en steun voor werelderfgoed te vergroten.

Sarah Kenderdine wordt over de hele wereld gevraagd om installaties te maken, maar ook voor lezingen over de mogelijkheden van het gebruik van virtuele media in musea en bij monumenten. Een maand geleden sprak ze op het World Economic Forum in Davos. Haar presentatie is te zien op youtube. Maar een echte eye-opener is haar lezing op de REAL-conferentie voor 3d-ontwikkelaars. Hier geeft ze een overzicht van haar projecten.

Zie: https://www.youtube.com/watch?v=A3pc1mux3lE

Kenderdien Figure-4-Kenderdine

zie ook:

digital 360 degree data-browser voor museum: http://www.smh.com.au/entertainment/art-and-design/digital-cinema-will-allow-visitors-to-explore-museum-archives-20140918-10ebkh.html