Bedrijfsvoering, Ondernemerschap, Subsidies en sponsoring, Uitgelicht

Drie nieuwe particuliere musea in de Achterhoek

nieuwe museum almen
Gepubliceerd: 17 mei 2017 om 10:30   /   door

Foto: Museum Staal, museum over de dichter Staring in Almen

Na de opening van museum More in Gorssel, zullen dit jaar nog twee particuliere musea hun deuren openen. In oktober wordt een museum gewijd aan het leven en werk van de schilder Carel Willink geopend in Kasteel Ruurlo. Het is evenals Museum More gefinancierd door zakenman Hans Melchers. Minder bekend is, dat slechts een paar kilometers verder in Almen hard wordt gebouwd om nog dit jaar een nieuw particulier museum te kunnen openen.

Museum Staal is gewijd aan de dichter en landbouwkundige A.C.W. Staring. Het museum wordt een unieke combinatie van museum, bed & breakfast, zorgvoorzieningen en starterswoningen.

Initiatiefnemer is mevrouw Pien Pon. Op de site vertelt ze waarom heeft zij besloten een nieuw museum te bouwen: “Omdat ik mij de volgende vragen stelde: Wat heeft Almen nodig? Wat vind ik belangrijk? Wat hebben Almenaren nodig? Waar kan ik lokale ondernemers bij betrekken? Wat heeft de regio nog niet? Wat kan ik toevoegen het dorp waar ik al 16 jaar met veel plezier woon.”

Het museum komt in een nieuw gebouw maar wordt gedeeltelijk herbouwd in de oorspronkelijke stijl van het oude gebouw uit 1930. (beleidsplan nieuwe museum)

Foto: Museum Staal Almen (foto: website)