Publiek en presentatie, Tentoonstellingen

Eerste tentoonstelling in Groninger Forum open in december

Gepubliceerd: 14 augustus 2019 om 14:51   /   door
Vanaf december 2019 toont het Groninger Forum de grote internationale expositie over kunstmatige intelligentie ‘AI: More than human’ in samenwerking met het Londense Barbican Centre.
In deze  interactieve tentoonstelling over kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence) kom je van alles te weten over de spannende relatie tussen mens en technologie. De in festivalstijl opgezette expositie is nu nog te zien in het Barbican Centre. Heijmerink Wagemakers kreeg opdracht van het Groninger Forum om de verhuizing en de opbouw van de  tentoonstelling te verzorgen.  De expo: ‘AI: More than human’ is n Groningen te zien zijn van december 2019 tot mei 2020.

AI: More Than Human biedt een uitgebreide inkijk in de nieuwe wereld met kunstmatige intelligentie. Welke impact heeft AI op ons leven? Wat betekent het om mens te zijn? Wat is bewustzijn? En hoe kunnen mens en machine samenwerken? Met een opwindende en interactieve tentoonstelling van de meest actuele, creatieve en wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie wordt de spannende relatie tussen mens en technologie onderzocht.

De expositie laat zien hoe de wens om intelligentie te creëren al eeuwenlang bij de mens hoort en welke gevolgen deze uitvindingen hebben. Van de roots in het Japanse Shintoïsme, de computerexperimenten van Lady Lovelace in de 18de eeuw en de machine van Alan Turing in de jaren 40, tot de stand van kunstmatige intelligentie nu. In de expositie maak je kennis met historische, technische, sociale en creatieve aspecten van artificial intelligence.

Nieuw, veelal interactief, werk van internationale kunstenaars, baanbrekende onderzoeksprojecten van bijvoorbeeld Deepmind, Google Jigsaw en het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en werk van Hiroshi Ishiguro (de uitvinder die een robotversie van zichzelf maakte) schetsen samen een compleet en actueel beeld van de ontwikkelingen en mogelijkheden van AI.
Een van de absolute trekkers van de tentoonstelling wordt de interactieve, digitale installatie What a Loving, and Beautiful World van het mateloos populaire Japanse collectief teamLab.

AI: More Than Human
Internationale expositie over kunstmatige intelligentie
December 2019 – mei 2020

Meer info: