Collectie, Uitgelicht, Vlaanderen

Gastvrijheid smeedt banden met kleuters

Gepubliceerd: 31 augustus 2015 om 14:05   /   door

Artikel bij Museumpeil 43 met als thema: “ Gastvrijheid en Hosting” (2015)

Het Museum van Elsene organiseert projecten voor kleuters en buurtbewoners.

Voor een museum en a fortiori voor een gemeentelijke instelling houdt het begrip ‘gastvrijheid’ vanzelfsprekend in goede banden te smeden met de buurt en de bewoners van de gemeente. Het Museum van Elsene organiseert hiertoe tal van activiteiten en heeft ervaring met projecten voor kleuters.

Het Museum van Elsene richtte in het kader van de tentoonstelling Chat Noir. Kunst en vermaak in de belle époque in juni 2013 in de museumtuin – een door de buurt erg gewaardeerde groene ruimte – een Parijse guinguette anno 1900 op, met sfeermuziek, degustatie van absint en artistieke activiteiten voor kinderen. Bij die gelegenheid ontvingen meer dan tweehonderd buurtbewoners een persoonlijke uitnodiging om langs te komen. Ook organiseerde het museum verschillende ‘Welkomstavonden voor de nieuwe bewoners van de gemeente’. Speciaal voor de nieuwe Elsenaren vonden bij die gelegenheden nocturnes plaats met een welkomstreceptie en rondleidingen in het museum.

Activiteiten met kleuters

Jaarlijks zetten we een didactisch project op stapel met twee leerkrachten van de eerste en tweede kleuterklas van een naburige school, waar hoofdzakelijk kinderen uit minder welgestelde gezinnen de lessen volgen. Vier à vijf maal per jaar komen zij met hun leerlingen naar het museum waar ze deelnemen aan voor hen ingerichte activiteiten die één tot anderhalf uur duren. Net als de gymlessen, de verteluurtjes of andere regelmatige activiteiten uit het schoolleven verwerft het museum op die manier een bevoorrechte plaats in de belevingswereld van de kinderen. Het activiteitenprogramma wordt aan het begin van het schooljaar vastgelegd in samenspraak met het museum, de gidsen en de leerkrachten en het wordt verder uitgediept tijdens de lessen. Aan het einde van de rit worden de ouders in het museum uitgenodigd voor een minitentoonstelling van de werken die hun kinderen hebben gemaakt. Aangezien de meeste ouders bij die gelegenheid voor het eerst kennismaken met het museum, treden de leerlingen hierbij op als ware ambassadeurs.

Veeleisende bezoekertjes

Het project heeft bovendien een duurzame impact op de werking van het museum. Slechts weinig musea wagen het immers kinderen vanaf de eerste kleuterklas te ontvangen. Het gaat hier inderdaad om veeleisende bezoekertjes, die een aangepast aanbod nodig hebben en die vanwege de gidsen didactische vaardigheden vereisen die hun klassieke opleiding ruimschoots overstijgen. Dit doelpubliek heeft voorts een aangepast kader nodig zodat de veiligheid van de tentoongestelde werken gegarandeerd blijft. Voor een museum betreft het hier bijgevolg een ware uitdaging.

Vasalab

Intussen werd het permanente aanbod van het museum aangevuld met twee activiteiten, die de voorbije drie jaar voortdurend werden uitgetest en bijgeschaafd. Het museum verwelkomt voortaan groepen schoolkinderen vanaf de eerste kleuterklas en stelt hun specifieke middelen ter beschikking. Zo is het Vasalab een ruimte voor de autonome verkenning van vormen en kleuren. Het Vasalab is opgevat voor kinderen vanaf de leeftijd van drie jaar en het kreeg gestalte in 2013, naar aanleiding van de tentoonstelling gewijd aan kunstenaar Victor Vasarely.  De vertrouwensrelatie met de leerkrachten tijdens de voorbereiding van de activiteiten, hun opbouwende evaluatie van de diverse aspecten van de bezoeken en de uitwerking van allerhande workshops voor de kinderen hebben zich gaandeweg ontwikkeld tot het geprivilegieerde werkterrein van het didactische team.

Meer informatie: http://www.museumvanelsene.irisnet.be

Foto-onderschrift:

Slechts weinig musea ontvangen kinderen vanaf de eerste kleuterklas.

Auteur:

Stéphanie Masuy, hoofd publiekswerking Museum van Elsene in Brussel

Artikel bij Museumpeil 43 met als thema: “ Gastvrijheid en Hosting” (2005)