Collectie

Gezocht: kunstminnaars met een grote wand!

Gepubliceerd: 3 mei 2019 om 10:42   /   door

Vanaf juli 2018 is het restant van het Rotterdamse Dijkzigtziekenhuis ontmanteld en begin 2019 daadwerkelijk gesloopt. De Werkgroep Monumentale Kunst (WMK) heeft samen met het CBK Rotterdam inmiddels een aantal kunstwerken kunnen herplaatsen maar voor twee muurschilderingen en een keramisch reliëf zoeken wij nog nieuwe locaties.  Altijd al een groot kunstwerk van een bekende Rotterdamse kunstenaar in uw bezit willen hebben? U heeft nu een unieke kans! Wel moet u beschikken over een wand van meer dan drie meter hoog en zes meter lang.

Rotterdam is hét schoolvoorbeeld van de wederopbouw. Na de Tweede Wereldoorlog werd de hele stad opnieuw ‘ingericht’ met een scheiding van functies: haven, werken, wonen en winkelen. Kunstenaars ontwierpen en maakten speciaal voor die nieuwe gebouwen kunstwerken. Deze worden vanwege hun omvang monumentale kunst genoemd en vanwege hun nagelvast karakter ook wel architectuurgebonden kunst. Het doel van de kunstenaars en hun opdrachtgevers was dat iedereen met kunst in aanraking kwam. Heel veel (voormalige) scholieren en burgers hebben deze kunstwerken dan ook op hun netvlies staan.

Tweede leven

De laatste decennia worden wederopbouwwijken en gebouwen gerevitaliseerd of gesloopt om plaats te maken voor nieuwbouw. Met de sloop gaan veel kunstwerken uit deze bijzondere periode verloren. Daarom is binnen Erfgoedvereniging Bond Heemschut de Werkgroep Monumentale Kunst (WMK) opgericht die in heel Nederland momenteel 87 trajecten begeleidt. Redding of uitname is niet voldoende: parallel aan dit traject moet gezocht worden naar een herplaatsingslocatie. Het kunstwerk krijgt dan een tweede leven.

De nog beschikbare werken van het Rotterdamse Dijkzigtziekenhuis zijn van de hand van de bekende Rotterdamse kunstenaars Johan van Reede, Kees Franse en Ger van Iersel. Nieuwsgierig geworden of popelt u een van de wandschilderingen of het tegeltableau te willen verwerven? Voor een volledig werkplan van de strappotechniek en een gespecificeerde begroting van de restaurator, kunt u contact opnemen met ondergetekende.

Meer informatie: Werkgroep Monumentale Kunst, Gerard van den Berg, telefoon: 076-5141162.

Bericht doorgeplaatst van Nieuwsbrief Museum en Collecties (RCE) (mei 2019)