Agenda, Publiek en presentatie, Tentoonstellingen

Goed bewaard geheim: Museum Slager

Gepubliceerd: 29 april 2019 om 17:34   /   door

Jarenlang gedacht dat Den Bosch een slagerijmuseum had, ik was wel nieuwsgierig maar het kwam er nooit van om dit museum te bezoeken. Onlangs was ik er, maar het slagerijmuseum blijkt een prachtig klein en intiem museum over drie generaties schilders, het geslacht Slager.

Mocht u binnenkort in ‘s-Hertogenbosch zijn dan moet u zeker even sfeer gaan proeven. Tot 28 juli is in Museum Slager de tentoonstelling ‘Een goed bewaard geheim; 30 jaar vrolijk verzameld’ te zien. Het museum toont de collectie Nederlandse stillevens van Frank en Gudule Willekens-Kooloos. Dit enthousiaste verzamelaarsechtpaar heeft in de afgelopen decennia een unieke, soms eigenzinnige collectie van meer dan 100 stillevens uit de periode van 1600 tot nu opgebouwd.

Bloemstillevens en meer

Iedere collectie begint met de verwerving van het eerste stuk, het eerste schilderij. Voor Frank en Gudule Willekens-Kooloos was dat een bloemstilleven van rond 1900 van Jan Hein Kever, schilder uit de Larense School. Na hun eerste kunstaanschaf is het echtpaar Willekens-Kooloos zich gaan verdiepen in de schilderkunst. Aanvankelijk ligt het accent op schilders van de Larense en Haagse school. Hun belangstelling verschuift vervolgens meer en meer richting het bloemstilleven. Bloemstillevens van onder andere Henrietta Knip, Hendrik en Johannes Reekers, Cornelis van Spaendonck, Leo Gestel, Jan Sluijters en Geraldina J. van de Sande Bakhuyzen worden aan de collectie toegevoegd.

Na 2000 raken ze verder geïnteresseerd in de bredere omvang van het Nederlands stilleven. Er worden fruit-, vanitas-, keuken-, banket- alsmede stillevens uit de ‘Bol-dynastie’ uit Heusden aangekocht. Werken van Raoul Hynckes, Eugene Brands, Gerard Róling en Jaap Nanninga komen zo ook in hun collectie terecht.

Na 2010 wordt deze verder aangevuld met meer hedendaagse werken van onder andere Aat Veldhoen, Henk Helmantel, Kenne Grégoire, Arjan van Arendonk, Margroet Smulders, Anke Roder, en Douwe Elias. En tenslotte een schilderij van Otto van Rees en een bijzonder paneeltje van Co Westerik.

Verzamelen met passie

Het stilleven is voor veel kunstenaars uit alle tijden meestal een introverte proeve van eigen onderzoek en studie van de werkelijkheid, hún werkelijkheid, het leven verstild op een doek. Het is vervolgens aan de beschouwer, de verzamelaar, om op te ontdekken en te constateren dat niet meer zo zeer telt wat de schilder afbeeldt, maar vooral hoe hij of zij dat doet. De tentoonstelling neemt de bezoeker mee op deze reis waarvan volop kan worden genoten in de intieme en aangename sfeer van dit historische Bossche Stadsmuseum.

Museum Slager, Den Bosch

auteur: FTvdP

Foto:Jan Sluijters (1881-1957), Gloxinia met blauwe vaas en tomaten (Museum Slager)