Bedrijfsvoering, Geen categorie, Publiek en presentatie

Hoe maak je een goede plattegrond voor je museum?

Oxford Ashmolean Museum
Gepubliceerd: 3 augustus 2017 om 15:54   /   door

Bij veel musea kun je tegenwoordig een plattegrond krijgen. Maar hoe ziet een goede plattegrond eruit?

Algemene regels zijn er niet te geven, maar de plattegrond van het Ashmolean Museum in Oxford is een goed voorbeeld. Heldere kaartjes, maar ook een overzicht van de tien mooiste voorwerpen. Daarnaast aandacht voor de huisregels en de winkel. Je kunt hem thuis al downloaden van de website. Gewoon een van de beste voorbeelden.

Een prima voorbeeld voor Nederland is de plattegrond van het Nationaal Militair Museum. Deze kun je ook downloaden. Hij is zakelijk, helder en overzichtelijk, maar mist net dat beetje extra.

Interessant is ook hoe het Openluchtmuseum in Arnhem een rolstoeladviesroute aanbiedt. Het museum is voor rolstoelers niet overal toegankelijk. Ze verontschuldigen zich hiervoor en geven een adviesroute. Als rolstoeler voel je je dan serieus genomen.

Floorplan Ashmolean

Plattegrond Nationaal Militair Museum