Presentatietechniek, Publiek en presentatie, Uitgelicht

‘Meeting Rembrandt’ is de beste virtual reality

Bridget Erdmann Rembrandt
Gepubliceerd: 10 april 2018 om 14:34   /   door

In San Jose (Silicon Valley) is de virtual reality- applicatie ‘Meeting Rembrandt’ uitgeroepen tot de allerbeste educatieve vr-belevenis van dit moment. Met een speciale vr-bril stap je terug in de tijd en ontmoet je Rembrandt terwijl hij de Nachtwacht schildert. Een gesprek met maker Bridget Erdmann over virtual reality en musea.

Waarom hebben jullie deze virtual reality applicatie gemaakt?

Oculus, een Amerikaanse fabrikant van vr-brillen heeft Force Field gevraagd om een applicatie te maken die de mogelijkheden van virtual reality voor musea toont. Je kunt met virtual reality de geschiedenis herbeleven. Je kunt letterlijk terug in de tijd. De film toont de straat waar Rembrandt heeft gewoond zoals die nu is en die verandert dan in de straat van toen. Je gaat op bezoek bij Rembrandt terwijl hij de Nachtwacht maakt.

Alles klopt. Ik was onder de indruk van de kwaliteit van de ervaring, de acteurs zijn ook erg goed. Doe je dit werk al lang?

Ik maak al zo’n twintig jaar social games educatieve software voor kinderen onder anderen voor Disney en Sesame Street. De combinatie techniek en educatie fascineert me. De techniek is nu zo ver dat je met virtual reality bezoekers echt in een tijdmachine kunt zetten. Voor mij was dit een fantastische opdracht. Het heerlijk om je te kunnen verdiepen in het leven van Rembrandt en geschiedenis weer tot leven te brengen. Het voelt alsof je er echt bij bent, je kunt gewoon samen met Rembrandt in zijn atelier rondkijken.

Is virtual reality een vervanging voor de museumervaring?

Nee, hoe vaak je de Mona Lisa ook op foto’s hebt gezien, er gaat niets boven de ervaring van het echte schilderij in het Louvre. Maar meestal sta je met nog eens tien anderen te dringen om een glimp van het schilderij te kunnen opvangen. Ik denk in musea vaak, was ik hier maar alleen. Dat kan met virtual reality. Virtual reality is een mooie aanvulling op de museumervaring. We maken nu een virtual reality beleving voor het Anne Frank Huis. Het wordt weer bijzonder. Hij is vooral ook voor mensen met een handicap, die helaas niet zelf door het huis kunnen wandelen.

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

Ik loop al een tijdje rond met een schitterend idee voor musea waarbij je projecteert op ramen. Ramen waardoor je normaal naar buiten kunt kijken, maar waardoor je ook ineens in het verleden kijkt. Het ene moment zie je de omgeving nu en het andere moment de omgeving zoals die honderden jaren geleden was.

Bridget Erdman woont en werkt in Amsterdam en V.S.

Maker: Bridget Erdmann

Virtual reality: ‘Meeting Rembrandt’