Publiek en presentatie

Moco Museum heeft 1 miljoen bezoekers

Gepubliceerd: 11 oktober 2018 om 10:59   /   door

Een nietsvermoedende bezoeker van het Amsterdamse Moco Museum kreeg op 27 september een wel heel speciaal onthaal. Katouar Benchaib uit Veenendaal bleek namelijk de miljoenste bezoeker. Naast een feestelijke ontvangst ontving Katouar samen met vriendin Anna Schut uit handen van oprichters Lionel en Kim Logchies een golden ticket voor een leven lang gratis toegang tot het museum en een ruime cheque om in de giftshop van het Moco Museum te besteden.

Sinds de opening in april 2016 heeft het Moco Museum iconische werken van vooraanstaande internationale kunstenaars geëxposeerd. Naast Banksy was er in het museum werk te zien van grootheden als Andy Warhol, Salvador Dalí en popart-icoon Roy Lichtenstein. De 3D stijlkamer-installatie, ingericht naar Lichtenstein’s schilderij ‘Bedroom at Arles’, is vanwege succes verlengd. Tot 19 januari 2019 is de tentoonstelling ‘ICY & SOT – A Moment of Clarity’ met controversieel werk van de twee jonge Iraanse broers te zien. De collectie bevat onder andere iconische werken zoals ‘Girl With Balloon’ en ‘Barcode’. Daarnaast zijn er diverse sculpturen tentoongesteld in de museumtuin, waaronder ‘Tempter’ en ‘Portrait’ van bekende Nederlandse kunstenaar Marcel Wanders en ‘Companion (Passing Through)’ van de Amerikaanse kunstenaar KAWS.

We zijn heel dankbaar voor iedereen die zijn weg naar het Moco Museum heeft gevonden. Onze bezoekers komen niet alleen in grote getalen en geven hoge waarderingen, maar ze zijn vooral zo leuk. Soms kom ik mijn kantoor uit en krijg ik spontaan een knuffel van een dankbare bezoeker.” Aldus mede-oprichter Kim Logchies.

We hadden nooit kunnen durven dromen dat we in 2,5 jaar tijd een miljoen bezoekers aan zouden trekken.” voegt mede-oprichter Lionel Logchies toe.

Het Moco Museum ligt in het walhalla voor de kunstliefhebber, in het centrum van Amsterdam, op het Museumplein. Moco is gevestigd in Villa Alsberg, een traditioneel herenhuis, ontworpen door Eduard Cuypers in 1904. Het Moco Museum is een particulier initiatief van Lionel en Kim Logchies. Een deel van de opbrengst van het museum wordt gedoneerd aan goede doelen die dichtbij de harten van de initiatiefhouders liggen.

Tot en met zaterdag 3 november hanteert het museum extra lange openingstijden: zondag t/m donderdag 09.00-19.00 uur, vrijdag en zaterdag 09.00-20.00 uur.

Moco Museum Amsterdam

27 september 2018