Nummers

mp44-1
Gepubliceerd: 15 december 2015 om 20:36   /   door

Museumpeil 44

De nieuwe Museumpeil gaat over presentatietechnieken en overdrachtsmethodes. Wat werkt en wat niet? Een nummer boordevol tips en interviews.

Musea maken voortdurend keuzes uit een enorme hoeveelheid overdrachtstechnieken en presentatie- methodes, en uit een steeds groter wordend arsenaal aan media, waarvan zij aannemen dat die de beste zijn om hun boodschap uit te dragen. Nieuwe media maken nieuwe vormen van participatie mogelijk. Maar hoe weet je dat je het goede medium kiest voor je presentatie of tentoonstelling? Waar zijn de aannames op gebaseerd en hoe eerlijk zijn musea in de beoordeling achteraf van de uitwerking?

In dit nieuwe nummer van Museumpeil onderzoeken we hoe die keuzes tot stand komen, welke aannames er gehanteerd worden en welke ervaringen er zijn. Wat werkt er, en wat niet en waarom?
Museumpeil laat onderzoekers, vormgevers en musea aan het woord om deze vragen te beantwoorden. En het is bij succesverhalen van musea soms verbazend te lezen hoe eenvoudig het allemaal lijkt. Maar dat is bedrieglijk: want ‘geheimtips’ voor succes zijn geheim en liggen niet voor het opscheppen.

Een greep uit de inhoud:

• Frans Bevers schrijft over zijn passie en over wat echt essentieel is bij het maken van een tentoonstelling.
  • Jo Klaps over de lastige samenwerking tussen opdrachtgever en de scenograaf.
  • Leven in de mouterij. Waarom  den AST in Halle koos voor een belevingsparcours?
  • De herinrichting van het Belastingmuseum Rotterdam: een analyse.
  • Hoe gebruik je theater in musea? Lea Witmondt benoemt de mogelijkheden.
  • Frodo Terpstra over het nieuwe Waterliniemuseum en het gebruik van virtual reality.
  • Het Brussels museum Belvue werkt nauw samen met jongeren. An Lavens verklapt wat goed en wat fout ging.
  • Het verleden herleeft in het Museum voor Oude Technieken in Grimbergen.
  • Belevingswaarde en digitale media in musea, over kansen en keuzestress. Waar moet je opletten?
  • Gamen in het Gallo-Romeins Museum, een bijzonder aanbod voor scholieren.

U kunt het losse nummer bestellen.