Nummers

Gepubliceerd: 22 november 2016 om 11:32   /   door

Museumpeil 46

Museumpeil 46 gaat over Succesvol samenwerken in de praktijk

Er waait een kille wind door de museumwereld. De financiële crisis van 2008 zorgde voor een abrupt einde aan enige decennia voorspoed. Niet alleen in Nederland hebben musea het moeilijk, ook in Vlaanderen kampt de museumsector al geruime tijd met structurele onderfinanciering. In de Verenigde Staten heeft ruim de helft van de musea moeite hun programma’s en service uit te voeren. In Engeland zijn de budgetten van musea met 20 tot 40 procent ingekrompen, en in Duitsland verwacht men dat in 2020 ongeveer 10 procent van de musea zal zijn verdwenen. Een somber beeld, maar musea zitten niet bij de pakken neer.

Meer samenwerken is een van de manieren om de financiële krimp te overleven. Zoals Annette Gaalman van Erfgoed Brabant aangeeft is het geen wondermiddel, maar wel kansrijk. Zij voorziet een fundamentele verandering in de museumwereld. Musea werken nu al samen om de kosten te drukken, maar steeds meer musea gaan ook inhoudelijk samenwerken op het gebied van collectievorming en collectiebeheer. In Vlaanderen pleit de cultuurminister ook voor samenwerking als één van de meest evidente manieren om de effectiviteit te vergroten.
Samenwerking is belangrijk, maar hoe doe je het? Het nieuwe nummer van Museumpeil gaat over succesvol samenwerken. Een Museumpeil boordevol tips en trends van musea voor musea.

Een greep uit de inhoud:

Gesprek met Manfred Sellink: Het museum als open huis                                                                                        De directeur van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen (KMSKA) over met wie hij samenwerkt, en waarom dat belangrijk is. Over succesfactoren en valkuilen.

Vier voorbeelden van vruchtbare museale samenwerking
Museumpeil vroeg aan vier musea hoe de samenwerkingen er nu voor staan, wat zijn de succesfactoren van een goede museale samenwerking?

Goed samenwerken is een kunst en een kunde. Vier vuistregels voor succesvolle samenwerking
Goed samenwerken is een kunst waarvoor geen universeel recept bestaat, maar uit onderzoek en uit de praktijk zijn wel degelijk succesfactoren bekend.

Welkom in mijn museum! Samenwerking tussen musea en vluchtelingen(organisaties)
Hoe kunnen musea het thema vluchten ter harte nemen? Welke methoden kunnen ze inzetten om de beeldvorming te duiden en te nuanceren, om erfgoed in verband met vluchten te verzamelen en te tonen of om competenties van vluchtelingen te stimuleren?

Samenwerken verandert museumlandschap. Interview met Annette Gaalman
Het museumconsulentschap staat na moeilijker jaren, vanwege bezuinigingen in sommige provincies, nu weer volop in de belangstelling. Juist museumconsulenten hebben veel expertise op het gebied van samenwerken in netwerken.

Samen sterk? 100 musea onder 1 koepel: de Brusselse Museumraad
Brussel heeft meer dan honderd musea, ze werken succesvol samen in de Brusselse Museumraad. Voorzitter Kristien Opstaele benoemt de successen en analyseert twee wat minder geslaagde projecten. Over zichtbaarheid, samenwerking en de groeipijnen van succes.

It takes two to tango. Samenwerking op lokaal niveau
Aimée Streefland werd in 2010 directeur van Museum Het Pakhuis in Ermelo. Ze was toen vijfentwintig jaar oud. Ze weet inmiddels als geen ander hoe het reilt en zeilt in een klein museum. Een verhaal over vallen en opstaan, over vertrouwen en samenwerken.

Opdrachtgeven is een hele opdracht
Samenwerken met externe partners bij een tentoonstelling of bij een herinrichting is voor musea vaak lastig. Hoe werk je goed samen in een tijdelijk project? Taco Pauka kent beide kanten: hij werkte binnen musea als projectleider en directeur en is nu tentoonstellingsmaker en adviseur in opdracht van musea. Op verzoek van Museumpeil beschrijft hij de valkuilen en kansen van het opdrachtgeverschap.

Voordelen van een joint venture. Structureel partnerschap tussen de stad Leuven, het museum en de universiteit
In het M – Museum Leuven loopt tot 17 januari 2017 de tentoonstelling ‘Op zoek naar Utopia’. Curator is professor Jan Van der Stock. Hij is als hoogleraar verbonden aan de onderzoeksgroep Kunstwetenschappen van KU Leuven en verantwoordelijke voor Illuminare, het studiecentrum voor middeleeuwse kunst. Leon Smets zelf opgeleid als kunsthistoricus blikt in een gesprek met Jan Van der Stock terug en vooruit. Een gesprek over samenwerking tussen universiteiten en musea.

Samen leer je meer In vijf stappen leertrajecten ontwerpen
Jacqueline van Leeuwen helpt als organisatieadviseur musea met interne leervragen. Voor Museumpeil zette ze de vijf stappen voor een succesvol leerproces op een rij.

Van stockverkoop tot webshop. Mogelijkheden voor commerciële samenwerking in Vlaanderen
Samenwerking rond collecties, tentoonstellingen of onderzoek behoort vaak tot de platgetreden paden van museale samenwerking. Er zijn echter nog heel wat onontgonnen paden waar samenwerking de uitkomst kan bieden voor de uitdagingen waar musea nu voor staan, zoals een gezamenlijke webshop als oplossing voor het stockprobleem van musea.

Het Museummenu. Samenwerking tussen musea en horeca
Het communicatiebureau Prima Donna (Petra Visser en Karlijn Timmermans) uit Deventer is gestart met het project ‘Het Museummenu’. Een project waarbij Gelderse musea samen met plaatselijke restaurant of cateraars verrassende arrangementen ontwikkelen om zo nieuwe doelgroepen te bereiken.

’Je bent juist sterk als museum, als je het lokale draagvlak voor elkaar hebt’. Gesprek met Jan Sparreboom
Kleine musea hebben het moeilijk, de kranten staan er vol van. Een goede aanleiding voor een gesprek met Jan Sparreboom. Hij werkt al meer dan dertig jaar voor kleine musea. Eerst als streekconservator, later als museumconsulent en nu als zelfstandig adviseur.

U kunt het losse nummer bestellen.