Bedrijfsvoering, Uitgelicht

Nieuwe koers voor Museum COMM

Gepubliceerd: 18 juli 2019 om 17:56   /   door

Sarah-Jane Earle is hoofd museale zaken van Museum COMM in Den Haag, ze was verantwoordelijk voor de herinrichting van het museum in 2018. Op 20 juli heeft het museum de deuren voor het publiek gesloten. Hoe nu verder?

Vorig jaar schreef je een mooi artikel in Museumpeil over jullie herinrichting, nu ruim een jaar later gaan jullie samen met Beeld en Geluid en sluiten jullie je deuren voor het publiek. Wat ging er mis?

“Het museum verkeerde al langer tijd in zwaar weer, doordat we geen structurele subsidies kregen. Ook kampten we met een dalend aantal bezoekers. We zochten dus al langere tijd naar goede partners. Beeld en Geluid past erg goed bij ons en bij onze collectie.

Toch sluiten jullie je deuren voor het publiek.

Klopt. We gaan groot insteken op educatie, vooral voor het voorgezet onderwijs, MBO en Het HBO. Daar deden we al veel voor maar we gaan het aanbod sterk uitbreiden. Veder gaan we ons vooral richten op media en journalistiek. We gaan in de toekomst debatten en workshops organiseren over deze onderwerpen.

Jullie gaan dus dicht als museum, maar open met gerichte activiteiten voor onderwijs en publiek.

We gaan veel activiteiten voor, over en met de media organiseren. We gaan dat doen in een entourage die daarbij past. We gaan dus ook onze presentatie aanpassen, we hopen ook een deel van de collectie van het Persmuseum in onze presentatie te integreren. We worden dé plek voor media en journalistiek. We gaan ook ons café op de begane grond meer naar de voorkant verplaatsen, zodat iedereen elke dag bij ons kan binnenkomen voor een kop koffie en een werkplek.

foto: Sara-Jane Earle

Beeld en Geluid

Naschrift: De nieuwe directeur van Beeld en Geluid Den Haag Tom de Smet sluit niet uit dat er in de toekomst toch weer pop-up tentoonstellingen komen voor een breed publiek. Lees hier het interview.