Ondernemerschap

Unieke workshop over musea en straatwaarden

atelier
Gepubliceerd: 5 april 2016 om 12:27   /   door

19 en 20 april, Amsterdam, deelname gratis.

Museumpeil sprak met Riemer Knoop, lector aan de Reinwardt Academie en initiatiefnemer van een bijzondere serie workshops.

Waarom deze serie workshops?
Het is een verkenning van de toekomst. Een praktijkonderzoek naar nieuwe manieren waarop betekenissen tot stand komen. Wat maakt een plaats tot een bijzondere plek en welke rol speelt erfgoed daarin? En omgekeerd, hoe ontstaan erfgoed en nieuwe, plaatsgebonden musea daarbij?

Dat klinkt wat academisch?

Neen, we willen niet meer top down of modernistisch onderzoeken, maar participatief en sociaal duurzaam.

Wat hopen jullie te bereiken?
We hopen instrumenten te ontwikkelen om ontluikende bewegingen beter te kunnen begrijpen. Denk aan buurtmusea, erfgoedvorming op en om locaties, van activisten of gemarginaliseerden, circulaire initiatieven. Maar we zijn ook geïnteresseerd in de toepassing van begrippen als commons en co-design in het museale en erfgoedveld.

Voor wie zijn deze workshops bedoeld?
Studenten en docenten erfgoed en media, onderzoekers, professionals uit de wereld van musea, erfgoed en (sociaal) design.

Kunnen mensen zich nog inschrijven?
Ja, tot eind volgende week, bij s.vantslot@ahk.nl.

Wat kunnen ze verwachten?
Presentaties van en debat over onverwachte initiatieven in de Arena op de Reinwardt Academie; workshoppen over de ontwerpen-van-onderop in het industrieel erfgoedgebied de Cruquius (Zeeburg).

Atelier           “Commons”   is een reeks workshops binnen het ACIN-project Straatwaarden.
Onderwerp: “Hoe kunnen we vanuit het idee van commons en collectieve gemeenschappen kijken naar de veranderende        betekenis van musea en andere ‘erfgoedplekken’?”
Door wie:       lectoraat Reinwardt Academie ism Gordion Cultureel Advies, Sustainism Lab en HvA.
Voor wie:       30-40 studenten, experts en museumprofessionals.Wanneer:dinsdag 19 en woensdagmorgen 20 april a.s.
Waar:             Arena van de Reinwardt Academie en op locatie in het Oostelijk Havengebied.

Meer informatie: http://www.AmsterdamCreativeIndustries.com//lab/heritage-lab.

Kosten: geen (alleen diner dinsdagavond).
Aanmelden vóór 12 april bij s.vantslot@ahk.nl.

Straatwaarden Atelier#2 programma v.2

atelier