Publiek en presentatie, Tentoonstellingen, Uitgelicht

Utrechts Archief heeft nieuwe presentatie

Gepubliceerd: 25 november 2019 om 13:35   /   door

(Museumpeil 53/54) De geschiedenis van Utrecht komt tot leven in de volledige vernieuwde Expo van Het Utrechts Archief. Hier kunnen bezoekers de Utrechtse geschiedenis zien, horen, ruiken en beleven.

In 2008 zette Het Utrechts Archief met de opening van een publiekscentrum in het Utrechtse Museumkwartier voor het eerst zijn deuren wagenwijd open voor het grote publiek. Naast de (buiten het centrum gelegen) studiezaal opende het archief een tweede vestiging met een permanente presentatie van de Utrechtse geschiedenis, wisselexposities, een publieksprogramma en educatieprojecten. Een unicum in de archiefsector. De formule bleek succesvol. Jaarlijks brengen circa 25.000 mensen een bezoek en geven ze een gemiddeld rapportcijfer van 8,3. Na tien jaar was de permanente expositie aan vervanging toe.

De nieuwe opstelling heet ‘Utrecht begint hier’. In maar liefst vier nieuwe tentoonstellingszalen  komt  het archief op magische wijze tot leven. Vooral de animatiefilm ‘Het archief leeft’ is bijzonder. Dankzij videomapping, het projecteren van een video-animatie op een decor, worden historische personages uit de collectie letterlijk tot leven gewekt. In de nieuwe Museumpeil 53/54 analyseert projectleider Esther van Velden de nieuwe presentatie.

Utrechts Archief