Columns

Volledig vernieuwd Museum van de Geest in Haarle

Gepubliceerd: 9 december 2020 om 20:23   /   door

Na een grondige verbouwing is het Museum voor Psychiatrie in Haarlem heropend als Museum van de Geest. In het museum ga je op ontdekkingstocht naar het mysterie van de geest. Maar die blijkt zo makkelijk nog niet. Want wat is de geest eigenlijk? Zit het in je lichaam of daarbuiten? Kun je je geest beïnvloeden en hoe zorg je ervoor? Aan de hand van persoonlijke verhalen, wetenschap en levensvragen, ontdek je in het museum meer over je eigen geest én die van de ander.

In het nieuwe museum ligt de nadruk niet meer op ziekte en alles wat buiten de norm valt, maar op geestelijke gezondheid. En dat gaat ons allemaal aan: iedereen kent immers wel iemand met burn-outklachten of depressie of behoort tot die één op de drie Nederlanders die mantelzorger is. Of zoals directeur Hans Looijen het in dagblad Het Parool mooi verwoordt: “Wij hebben zeventien miljoen collectiestukken, dit museum gaat over ons allemaal.”

Meer info: Museum van de Geest

Foto: Courtesy Museumvan de Geest